انسان 300 سال دیگر منقرض می‌شود!
نوشته شده توسط : علیرضا

مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد انسانها و تمامی گونه های زیستی زمین دوران انقراض عمومی را آغاز كرده اند كه تا 300 سال دیگر میتواند به نقطه اوج خود برسد.

 
 به گزارش مهر، انقراض عمومی شامل پدیده هایی است كه بیش از 75 درصد از گونه های زیستی ساكن بر روی زمین را در طی دوره كوتاه مدت زمین شناسی، از چند صد هزار سال تا چند میلیون سال، ناپدید كرده و به نابودی می كشاند.
 
 این پدیده طی 450 میلیون سالی كه از حیات چند سلولی بر روی زمین می گذرد، تنها پنج بار رخ داده است و آخرین آن به 65 میلیون سال پیش باز می گردد، زمانی كه دایناسورها از روی زمین ناپدید شدند.
 
 بر اساس روند كنونی انقراض كه بر اساس این مطالعه جدید كشف شده، زمین طی 300 تا 2000 سال آینده وارد ششمین انقراض عمومی خود خواهد شد. به گفته "الیزبت فره" از دانشگاه كالیفرنیا بركلی این خبر تلخ و شیرین است زیرا ما را آگاه می كند كه در حال مواجه شدن با چنین فاجعه ای هستیم اما هنوز فرصت كافی برای جلوگیری كردن از آن را نیز داریم.
 
 با این همه دیگر محققان چندان به این كه انسان قدمی در مسیر متوقف كردن این فاجعه در حال وقوع برخواهد داشت خوش بین نیستند و معتقند سیاستهای حاكم با موفقیت در مسیر خلاف جهت نجات گونه های زیستی و سیاره زمین در حال اجرا هستند.
 
 ششمین انقراض
 به گفته "آنتونی بارنوسكی" كتابدار موزه دیرینه شناسی دانشگاه كالیفرنیا بركلی و یكی از محققان حاضر در این پروژه مطالعاتی، گونه های زیستی همواره منقرض شده اند اما در امتداد این انقراض گونه های جدید نیز تكامل یافته اند و این به آن معنی است كه تنوع گونه های زیستی همواره پدیده ای ثابت بوده است. انقراض عمومی زمانی رخ می دهد كه این تعادل از بین برود و در این حالت ناگهان روند انقراض از روند تكامل گونه های جدید سبقت گرفته و تمامی قوانین كهنسال بقای گونه های زیستی زیر پا گذاشته خواهد شد.
 
 بارنوسكی می گوید: همه می دانند كه ما در حال حاضر گونه های زیستی متعددی را برای همیشه از دست داده ایم، سوال اینجاست كه آیا چنین سرعت انقراضی كه امروز و طی این دوره زمانی كوتاه می بینیم طبیعی است یا غیر طبیعی؟ پاسخ دادن به این سوال نیازمند متمركز شدن بر روی دو نوع از اطلاعات است، اطلاعات به ثبت رسیده فسیلی و اطلاعاتی كه زیست شناسان محافظ محیط زیست در عصر مدرن جمع آوری كرده و می كنند. با این همه این اطلاعات همواره با هم ناهمخوانی دارند.
 
 محققان برای یافتن این پاسخ به تركیب كردن این منابع اطلاعاتی پرداخته و حفره های میان این دو منبع را با رویكردی محافظه كارانه و با هدف تخمین زدن مسیر آینده و سرنوشت گونه های زیستی، پر كرده و دریافتند سرعت كلی روند انقراض عمومی چیزی میان سه تا 80 برابر سرعت تكامل گونه های جدید است.
 
 این سرعت انقراض در صورتی كه تلاشی برای متوقف كردن آن صورت نگیرد، مدت زمانی در حدود سه تا 22 قرن را برای زندگی كردن، پیش از رسیدن به نقطه اوج انقراض در اختیار انسانها قرار خواهد داد. با این همه خبر خوبی هم وجود دارد: نابودی كلی گونه های زیستی چندان ویرانگر و مخرب نبوده است زیرا محققان دریافته اند طی دوره مورد بررسی آنها تنها یك تا دو درصد از كل گونه های زیستی منقرض شده اند.
 
 بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیك، محققان اصلی ترین عوامل از بین رفتن تنوع گونه های زیستی را تغییرات آب و هوا، از بین رفتن زیستگاه، آلودگی و شكار غیر مجاز و بیش از حد عنوان كرده اند و انسان را خالق اصلی این عوامل می دانند. از سویی دیگر قطع وابستگی به سوختهای فسیلی، متعادل سازی شرایط آب و هوا و تلاش برای حفظ زیستگاه های طبیعی از راه حلهای پیشنهاد شده و الزامی برای كنترل این روند انقراض است.




:: بازدید از این مطلب : 733
|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: